De scheepsbel van de s.s. Vecht is terug

Ik heb geweldig goed nieuws. Ik heb de scheepsbel van de s.s. Vecht teruggevonden. s.s. Vecht was het stoomschip dat op 7 maart 1940 (iets meer dan twee maanden voor de Duitse inval) door een Duitse onderzeeboot werd getorpedeerd en voor de kust van Zeeland zonk.
In 1990 werd het schip door duikers gelokaliseerd en toen is ondermeer de scheepsbel opgedoken. De scheepsbel hebben wij na lang zoeken teruggevonden en op 14 mei om 10.00 zal ik de slotdag van Four Days In May openen door de bel een keer te luiden. Om 22.00 zal ik na afloop van Four Days In May de bel met tussenposen van elk 10 seconden 22 keer luiden. Hiermee staan wij stil bij de volgende 22 opvarenden van de s.s. Vecht:
Pieter Adriaan | Barbier | 20 | Rotterdam, 9 december 1919 |
Johannes Hermanus van den | Berg | 48 | Rotterdam, 4 november 1891 |
Joost | Boekhouwer | 28 | Rotterdam, 26 oktober 1911 |
Marinus Johannes Antonius | Bontekoe | 43 | Gouda, 9 december 1896 |
Harry Ernst Ludwig Bernhard | Dreesmann | 24 | Hamburg (Duitsland), 30 december 1915 |
Willem Kasper van | Driel | 19 | Sommelsdijk, 22 januari 1921 |
Antoine Gérard van | Heulen | 40 | Amsterdam, 21 juli 1899 |
Cornelis | Hoogstad | 52 | Barendrecht, 11 november 1887 |
Leendert | Klijn | 26 | Rotterdam, 4 juni 1913 |
Godefriedus van der | Linden | 39 | Rotterdam, 21 mei 1900 |
Pleun van der | Linden | 38 | Rotterdam, 2 december 1901 |
Willem de | Munnik | 26 | Gorinchem, 10 december 1913 |
Hendrik | Opschoor | 36 | Capelle aan de IJssel, 17 december 1903 |
Hendrik van de | Polder | 32 | Rotterdam, 12 oktober 1907 |
Meindert Johann | Regoord | 38 | Rotterdam, 25 november 1901 |
Klaas van | Seters | 21 | Naaldwijk, 10 juli 1918 |
Adrianus Jan | Siebel | 56 | Delfshaven, 6 november 1883 |
Pieter | Smit | 59 | Terschelling, 13 januari 1881 |
Lodewijk Willem Jozeph | Snelders | 43 | Rotterdam, 19 maart 1897 |
Haike | Tap | 43 | Delfzijl, 19 maart 1897 |
Cornelis | Varekamp | 29 | Maassluis, 9 april 1911 |
Johannes | Voets | 26 | Schiedam, 3 augustus 1913 |